Titre | Référence |
---|---|
A Systematic Review of Research Strategies Used in Qualitative Studies on School Bullying and Victimization |
Patton, D. U., Hong, J. S., Patel, S., & Kral, M. J. (2017). A Systematic Review of Research Strategies Used in Qualitative Studies on School Bullying [...]
[Lire plus ]
|
Ability-grouping and problem behavior trajectories in childhood and adolescence: Results from a U.K. population-based sample |
Papachristou, E., Flouri, E., Joshi, H., Midouhas, E., & Lewis, G. (2022). Ability-grouping and problem behavior trajectories in childhood and adolescence: [...]
[Lire plus ]
|
Academic and extracurricular predictors of peer victimization: Evidence of similarities across diverse racial and ethnic categories |
Lehman, B.(2018), Academic and Extracurricular Predictors of Peer Victimization: Evidence of Similarities Across Diverse Racial and Ethnic Categories, [...]
[Lire plus ]
|
Addressing violence against teachers: A social‐ecological analysis of teachers’ perspectives/Lutter contre la violence envers les enseignants : une analyse socioécologique du point de vue des enseignants |
McMahon, S. D., Peist, E., Davis, J. O., McConnell, E., Reaves, S., Reddy, L. A., Anderman, E. M., & Espelage, D. L. (2020). Addressing violence against [...]
[Lire plus ]
|
Advancements in the Landscape of Social and Emotional Learning and Emerging Topics on the Horizon |
Schonert-Reichl, K. A. (2019). Advancements in the Landscape of Social and Emotional Learning and Emerging Topics on the Horizon, Educational Psychologist, [...]
[Lire plus ]
|
Affirmez-vous ou taisez-vous : les réactions des enseignants face à l’intimidation peuvent-elles prédire la révélation de victimisation de la part des élèves? /Speak up or stay silent: Can teacher responses towards bullying predict victimized students’ disclosure of victimization? |
Bokkel, I.A. ten, Stoltz, S.E.M.J., Berg, Y.H.M. van den, Orobio de Castro, B., Colpin, H. (2020). Speak up or stay silent: can teacher responses towards [...]
[Lire plus ]
|
Agir en citoyen numérique éthique et responsable: Le rôle-clé des enseignants |
Cet article de Thierry Karsenti offre de nombreux arguments montrant la nécessité de modifier les programmes d’études et l’approche pédagogique [...]
[Lire plus ]
|
An eighteen‑year longitudinal examination of school victimization and weapon use in California secondary schools/Étude longitudinale sur dix-huit ans de la victimisation scolaire et de l’utilisation d’armes dans les écoles secondaires de Californie |
Benbenishty, R., Astor, R. A., & Roziner, I. (2023). An eighteen‑year longitudinal examination of school victimization andweaponuseinCaliforniasecondaryschools. [...]
[Lire plus ]
|
An Evaluation of Two Dating Violence Prevention Programs on a College Campus |
Peterson, K., Sharps, P., Banyard, V., Kaukinen, C., Gross, D., … Campbell, J. (2018). An Evaluation of Two Dating Violence Prevention Programs [...]
[Lire plus ]
|
An Investigation of Longitudinal Associations Between Psychological Distress and Student Victimization by Teachers/Une enquête sur les associations longitudinales entre la détresse psychologique et la victimisation des élèves par les enseignants |
Chen, Ji Kang & al. (2023). An Investigation of Longitudinal Associations Between Psychological Distress and Student Victimization by Teachers. Journal [...]
[Lire plus ]
|
Analyse de la couverture médiatique de l’intimidation dans la presse écrite québécoise |
Institut National de Santé Publique du Québec (INSPQ) (2019). Analyse de la couverture médiatique de l’intimidation dans la presse écrite québécoise. [...]
[Lire plus ]
|
Anxiety in the classroom: Only girls’ anxiety is related to same-sex peers’ anxiety /L'anxiété en classe : seule l'anxiété des filles est liée à celle de leurs pairs du même sexe |
Charbonneau, S., Journault, A. A., Cernik, R., Longpré, C., Wan, N., Giguère, C. É., & Lupien, S. (2023). Anxiety in the Classroom: Only Girls’ Anxiety [...]
[Lire plus ]
|
Approche psycho-éducative de la déviance scolaire |
Morcillo, A., Martin, F. et Jeunier, B. (2004). Approche psycho éducative de la déviance scolaire, Éducation et francophonie : revue scientifique virtuelle, [...]
[Lire plus ]
|
Are There Detrimental Effects of Witnessing School Violence in Early Adolescence? / Y a-t-il des effets néfastes lorsqu'on est témoin de violence à l'école au début de l'adolescence ? |
Consulter la version complète de l'article (en anglais uniquement) à :
Janosz, M., Archambault, I., Pagani, S. L., Pascal, S., Morin, A.J.S. & Bowen, [...]
[Lire plus ]
|
Association between bullying victimization and health risk behaviors among high school students in the United States. |
Hertz, M. F., Jones, S. E., Barrios, L., David-Ferdon, C. et Holt, M. (2015). Association between bullying victimization and health risk behaviors among [...]
[Lire plus ]
|
Associations between observed patterns of classroom interactions and teacher wellbeing in lower secondary school |
Virtanen, T. E., Vaaland, G. S. & Ertesvåg, S. K. (2019). Associations between observed patterns of classroom interactions and teacher wellbeing in lower [...]
[Lire plus ]
|
At-school victimization and violence exposure assessed in a national household survey of children and youth. / Victimisation à l’école et exposition à la violence chez les jeunes évaluées dans une enquête auprès des familles. |
Finkelhor, D., Vanderminden, J., Turner, H., Shattuck, A. et Hamby, S. (2016). At-school victimization and violence exposure assessed in a national household [...]
[Lire plus ]
|
Authoritative school climate, aggression toward teachers, and teacher distress in middle school /Climat scolaire autoritaire, agression envers les enseignants et détresse des enseignants au début du secondaire |
Berg, J. K. et Cornell, D. (2016). Authoritative school climate, aggression toward teachers, and teacher distress in middle school. School Psychology Quarterly, [...]
[Lire plus ]
|
Bidirectional associations of prosocial behavior with peer acceptance and rejection in adolescence /Associations bidirectionnelles du comportement prosocial avec l'acceptation et le rejet par les pairs à l'adolescence |
Chávez, D. V., Salmivalli, C., Garandeau, C. F., Berger, C. & Luengo Kanarcri, B., P. (2022). Bidirectional associations of prosocial behavior with peer [...]
[Lire plus ]
|
Bidirectional relations between subjective well-being in school and prosocial behavior among elementary school-aged children: A longitudinal study |
Chen, X., Tian, L. & Scott Huebner, E. (2020). Bidirectional relations between subjective well-being in school and prosocial behavior among elementary [...]
[Lire plus ]
|
Bullies and victims at school : Are they the same pupils? / Intimidateurs et victimes à l'école: Sont-ils les mêmes élèves? |
Consulter la version complète de l'article (en anglais uniquement) à :
Solberg, M. E., Olweus, D., & Endresen, I. M. (2007). Bullies and victims at school [...]
[Lire plus ]
|
Bullying and fear of victimization: Do supportive adults in school make a difference in adolescents’ perceptions of safety? |
Baek, H., Andreescu, V., & Rolfe, S. M. (2019). Bullying and fear of victimization: Do supportive adults in school make a difference in adolescents’ [...]
[Lire plus ]
|
Climat scolaire et satisfaction professionnelle des enseignant·e·s: un enjeu pour la « qualité du vivre et travailler ensemble » en établissement scolaire |
Cartaut, S. & Blaya, C. (2020). Climat scolaire et satisfaction professionnelle des enseignants : un enjeu pour la qualité « du vivre et travailler ensemble [...]
[Lire plus ]
|
Comparaison des facteurs personnels, scolaires et familiaux associés aux troubles intériorisés à la fin du primaire et au début du secondaire. |
(Marcotte, D., Cournoyer, M., Gagné, M-E et Bélanger, M. 2005). Comparaison des facteurs personnels, scolaires et familiaux associés aux troubles intériorisés [...]
[Lire plus ]
|
Compétences psychosociales et bien-être scolaire chez l’enfant : une validation française pilote |
Encinar, P., Tessier, D. et Shankland, R. (2017). Compétences psychosociales et bien-être scolaire chez l’enfant : une validation française pilote. [...]
[Lire plus ]
|
Conceptual foundations and ecological influences of school violence, bullying and safety |
Benbenishty, R. & Astor, R.A. (2019) Conceptual foundations and ecological influences of school violence, bullying and safety. Dans Mayer, M. J., & Jimerson, [...]
[Lire plus ]
|
Construction collective d’élèves du secondaire autour de la question de l’intimidation : analyse de la dynamique interactionnelle |
Vincent, S. et Bernard, M.-C. (2022). Construction collective d’élèves du secondaire autour de la question de l’intimidation : analyse de la [...]
[Lire plus ]
|
Crime Prevention Through Environmental Design (CPTED) characteristics associated with violence and safety in middle schools |
Vagi, K. J., Stevens, M. R., Simon, T. R., Basile, K. C., Carter, S. P., & Carter, S. L. (2018). Crime Prevention Through Environmental Design (CPTED) [...]
[Lire plus ]
|
Cyberbullying : Another main type of bullying? / Cyberintimidation : Un autre type principal d'intimidation ? |
Consulter la version complète de l'article (en anglais uniquement) à :
Slonje, R., & Smith, P.K. (2008). Cyberbullying : Another main type of bullying?Journal [...]
[Lire plus ]
|
Cyberbullying: its nature and impact in secondary school pupils/ Cyberintimidation: nature et impact chez les élèves du secondaire |
Consulter la version complète de l'article (en anglais uniquement) à :
Smith, P.K., Mahdavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Russel, S., & Tippett, N. [...]
[Lire plus ]
|
De la déscolarisation aux violences anti-scolaires: l'éclairage de l'approche biographique |
Carra, C. (2004). De la déscolarisation aux violences anti-scolaires : l'éclairage de l'approche biographique, Éducation et francophonie : revue scientifique [...]
[Lire plus ]
|
De l’école au cyberespace, le phénomène de l’intimidation en ligne chez les jeunes : état de la recherche et de l’intervention |
Chehab, Y., Levasseur, C. et Bowen F. (2016). De l’école au cyberespace, le phénomène de l’intimidation en ligne chez les jeunes : état de [...]
[Lire plus ]
|
Depressive symptoms, social support, and violence exposure among urban youth : A longitudinal study of resilience. |
Eisman, A. B., Stoddard, S. A., Heinze, J., Caldwell, C. H. et Zimmerman, M. A. (2015). Depressive symptoms, social support, and violence exposure among [...]
[Lire plus ]
|
Determinants of adolescents' active defending and passive bystanding behaviour in bullying / Determinants de la défense active et du comportement de désintérêt des adolescents face à l'intimidation |
Consulter la version complète de l'article (en anglais uniquement) à :
Gini, G., Albiero, P., Benelli, B., & Altoè, G. (2008). Determinants of adolescents' [...]
[Lire plus ]
|
Developmental Trajectories of Bullying and Associated Factors./ Trajectoires développementales de l'intimidation et les facteurs qui y sont associés. | Pepler, D., Jiang, D., Craig, E. et Connolly, J. (2008). Child Development, 79 (2), 325-338. |
Développer les compétences psychosociales des élèves pour lutter contre le harcèlement scolaire : une revue de la littérature |
Hoareau, N., Bagès, C., & Guerrien, A. (2017). Développer les compétences psychosociales des élèves pour lutter contre le harcèlement scolaire : une revue [...]
[Lire plus ]
|
Direct and indirect experiences with heterosexism: How slurs impact all students |
Norris, A., McGuire, J. & Stolz, C. (2018) Direct and indirect experiences with heterosexism: How slurs impact all students, Applied Developmental Science, [...]
[Lire plus ]
|
e bien-être des enseignants et les résultats scolaires des élèves : une analyse multiniveaux/Teacher well-Being and student achievement : A multilevel analyses |
Granziera, H., Martin, A., & Collie, R. (2023). Teacher well‑being and student achievement: A multilevel analysis. Social Psychology of Education, [...]
[Lire plus ]
|
Emotion regulation and well-being in primary classrooms situated in low-socioeconomic communities |
Somerville, M., P., & Whitebread, D. (2019). Emotion regulation and well-being in primary classrooms situated in low-socioeconimic communities. British [...]
[Lire plus ]
|
Étude Réactions : Récits d’enfants et d’adolescents sur la COVID19 |
Référence : Gervais, C., Côté, I., & Miljus, M. (2022). Étude Réactions : Récits d’enfants et d’adolescents sur la COVID19. Rapport de recherche. [...]
[Lire plus ]
|
Évaluation des stratégies visant à promouvoir l’efficacité, et la collaboration des équipes multidisciplinaires dans le domaine de la santé mentale à l’école/ Evaluating Strategies to Promote Effective, Multidisciplinary Team Collaboration in School Mental Health |
Bohnenkampa, J. H., Patela, C., Connorsa, E., Orensteina, S., Ereshefskya, S., Levera, N., & Hoovera, S. (2023). Evaluating Strategies to Promote Effective, [...]
[Lire plus ]
|
Examining the roles of parents and community involvement and prevention programs in reducing school violence |
Song, W., Qian, X., & Goodnight, B. (2019). Examining the roles of parents and community involvement and prevention programs in reducing school violence. [...]
[Lire plus ]
|
Extending the School Grounds? Bullying Experiences in Cyberspace./ Prolonger la cour de récréation? Expériences d'intimidation dans le cyberespace. | Juvonen, J. & Gross, E.F. (2008). Extending the School Grounds? Bullying Experiences in Cyberspace. Journal of School Health, 78 (9), 496-505. |
Facteurs personnels, scolaires et familiaux différenciant les garçons en problèmes de comportement du secondaire qui ont décroché ou non de l'école. |
Fortin, L., Marcotte, D., Royer, É., et Potvin, P. (2005). Facteurs personnels, scolaires et familiaux différenciant les garçons en problèmes de comportement [...]
[Lire plus ]
|
Forecasting an Inclusive Future: School Counseling Strategies to Deconstruct Educational Heteronormativity |
Strear, M. M. (2017). Forecasting an Inclusive Future: School Counseling Strategies to Deconstruct Educational Heteronormativity. Professional School Counseling, [...]
[Lire plus ]
|
Foreign Language Teacher Education: School Placements as a Source of Knowledge about Parents as Partners in the Educational Process |
Bąk-Średnicka, A. (2018). Foreign Language Teacher Education: School Placements as a Source of Knowledge about Parents as Partners in the Educational [...]
[Lire plus ]
|
Future secondary schools for diversity: Where are we now and were could we be? | Black, A. (2019). Future secondary schools for diversity: Where are we now and were could we be?. Review of Education, 7(1), 36-87. |
He failed to find his place in the school” – Re-examining the role of teachers in bullying in a Finnish comprehensive school |
Juva, I., Holm, G., & Dovemark, M. (2020). “He failed to find his place in this school” – re-examining the role of teachers in bullying [...]
[Lire plus ]
|
Identifying the Inclusion of National Sexuality Education Standards Utilizing a Systematic Analysis of Teen Dating Violence Prevention Curriculum |
Wilson, K. L., Szucs, L. E., Shipley, M., Fehr, S. K., McNeill, E. B. & Wiley, D. C. (2019). Identifying the Inclusion of National Sexuality Education [...]
[Lire plus ]
|
Indirect versus verbal forms of victimization at school: the contribution of student, family, and school variables./ La victimisation indirecte versus la victimisation verbale à l'école: la contribution des variables personnelles, familiales et scolaires. | Attar-Schwartz, S. and Khoury-Kassabri, M. (2008). Social Work Research, 32 (3), 159-173. |
Instructional support, perceived social-emotional competences, and students’ behavioral and emotional well-being outcomes |
Collie, R. J. (2022). Instructional support, perceived social-emotional competences, and students’ behavioral and emotional well-being outcomes. [...]
[Lire plus ]
|
Is it bullying, teen dating violence, or both? Student, school staff, and parent perceptions. / Est-ce de l’intimidation, de la violence dans les relations amoureuses à l’adolescence ou les deux? Perception des élèves, du personnel scolaire des parents. |
Hertzog, J. L., Harpel, T. et Rowley, R. (2016). Is it bullying, teen dating violence, or both? Student, school staff, and parent perceptions. Children [...]
[Lire plus ]
|
Is Teachers’ Well‑Being Associated with Students’ School Experience? A Meta‑analysis of Cross‑Sectional Evidence/Le bien-être des enseignants est-il associé à l’expérience scolaire des élèves ? Une méta-analyse de données transversales |
Maricutoiu, L. P., Pap, Z., Stefancu, E., Mladenovici, V., Valache, D. G., Popescu, B. D., Illie, M. & Virga, D. (2023). Is Teachers’ Well‑Being [...]
[Lire plus ]
|
Kindergarten Predictors of Recurring Externalizing and Internalizing Psychopathology in Third and Fifth Grades./ Les indicateurs à la maternelle de psychopathologies récurrentes, internalisées et externalisées, chez les élèves de troisième et sixième années du primaire. |
Morgan, P.L., Farkas, G., and Wu, Q. (2009). Kindergarten Predictors of Recurring Externalizing and Internalizing Psychopathology in Third and Fifth Grades. [...]
[Lire plus ]
|
L'influence du climat d'attachement et d'engagement sur la victimisation des élèves du primaire et du secondaire |
Poulin, R. (2016). L'influence du climat d'attachement et d'engagement sur la victimisation des élèves du primaire et du secondaire. Les Carnets de la [...]
[Lire plus ]
|
L'intimidation et la dépression à l'école : analyse critique des écrits |
Lepage, C., Marcotte, D. et Fortin, L. (2006). L'intimidation et la dépression à l'école : analyse critique des écrits, Revue des sciences de l'éducation, [...]
[Lire plus ]
|
La perception de la collaboration école-famille des parents d’élèves en situation de victimisation au primaire. |
Cardin, C., Beaumont, C., Frenette, E., et Leclerc, D. (2016) La perception de la collaboration école-famille des parents d’élèves en situation de [...]
[Lire plus ]
|
La relation entre le climat scolaire, le contexte scolaire et l'adoption des différents rôles lors d’une situation de violence scolaire |
Pena Ibarra, L. P. (2015). La relation entre le climat scolaire, le contexte scolaire et l'adoption des différents rôles lors d’une situation de [...]
[Lire plus ]
|
La violence à l'école primaire: les auteurs et les victimes |
Turcotte, D. et Lamonde, G. (2004). La violence à l'école primaire : les auteurs et les victimes, Éducation et francophonie : revue scientifique virtuelle, [...]
[Lire plus ]
|
La violence à l'école secondaire | Beaulieu, J., 2005. La violence à l'école secondaire, Mémoire de maîtrise, faculté des sciences de l'éducation, Université Laval. |
La violence au préscolaire et au primaire : Aperçu de la situation canadienne. | PAQUIN, M. (2006). International Journal on Violence and School, n°1. |
Le bien-être des enseignants et les résultats scolaires des élèves : une analyse multiniveaux/Teacher well-Being and student achievement : A multilevel analyses |
Granziera, H., Martin, A., & Collie, R. (2023). Teacher well‑being and student achievement: A multilevel analysis. Social Psychology of Education, [...]
[Lire plus ]
|
Le déficit de l'attention / hyperactivité (TDA/H) et les comportements violents des jeunes en milieu scolaire: l'état de la question |
Juneau, J., et Boucher, L-P. (2004). Le déficit de l'attention / hyperactivité (TDA/H) et les comportements violents des jeunes en milieu scolaire : l'état [...]
[Lire plus ]
|
Le partage non consensuel d'images intimes : Comportements et attitudes des jeunes Canadiens |
HabiloMédias et des chercheurs de la Faculté de travail social de l’Université de Toronto ont réalisé cette étude afin d’examiner comment les [...]
[Lire plus ]
|
Le recours au retrait de la classe pour gérer les comportements difficiles au secondaire : qu’en pensent les élèves concernés? |
Bernier, V., Gaudreau, N. et Massé, L. (2022). Le recours au retrait de la classe pour gérer les comportements difficiles au secondaire : qu’en pensent [...]
[Lire plus ]
|
Le soutien à l’autodétermination : un appui à la participation des élèves présentant des difficultés comportementales dans l’établissement de leur plan d’intervention |
Gaudreau, N., Bernier, V., Massé, L., Bégin, J.-Y., Nadeau, M.-F. et Verret, C. (2022). Le soutien à l’autodétermination : un appui à la participation [...]
[Lire plus ]
|
Les effets d'une approche pédagogique préconisant la psychopédagogie du bienêtre sur la réussite éducative d'élèves du primaire |
Goyette, N., Martineau, S., Gagnon, B., & Bazinet, J. (2020). Les effets d'une approche pédagogique préconisant la psychopédagogie du bienêtre sur la réussite [...]
[Lire plus ]
|
Les étudiant·e·s sont-ils en sécurité ? Les enquêtes de victimation comme outil de la connaissance du monde étudiant |
Weiss, P.-O. (2021). Les étudiant·e·s sont-ils en sécurité ? Les enquêtes de victimation comme outil de la connaissance du monde étudiant. OpenEdition [...]
[Lire plus ]
|
Les filles agressives - Aperçu | Agence de santé publique du Canada, (2006). Les filles agressives Aperçu, Gouvernement du Canada. |
Les jeunes et le taxage au Québec | Ministère de la sécurité publique du Québec (2003).Les jeunes et le taxage au Québec. |
Les mauvais traitements du personnel scolaire envers les élèves: distinctions selon le sexe et l'ordre d'enseignement |
Beaumont, C., Frenette, E. et Leclerc, D. (2016). Les mauvais traitements du personnel scolaire envers les élèves: distinctions selon le sexe et l'ordre [...]
[Lire plus ]
|
Les relations entre milieu social, climat scolaire et réussite scolaire en Israël. |
Berkowitz, R., Glickman, H., Benbenishty, R., Ben-Artzi, E., Raz, T., Lipshtadt, N. et Astor, R. A. (2015). Les relations entre milieu social, climat scolaire [...]
[Lire plus ]
|
Les violences juvéniles en milieu scolaire : une approche à travers les représentations du juste et de l'injuste |
Ouahab, S. (2004). Les violences juvéniles en milieu scolaire : une approche à travers les représentations du juste et de l'injuste. Thèse de doctorat [...]
[Lire plus ]
|
Liaisons néfastes à l'école : victimes et intimidateurs | Breton, J-J. (2004). Liaisons néfastes à l'école : victimes et intimidateurs, Le clinicien, mars 2004,105-110. |
Lien entre l’acceptation sociale à l’école, l'adaptation psychosociale et la cyber-agression chez les adolescents/Relationship between school integration, psychosocial adjustment and cyber-aggression among adolescents |
León Moreno, C., Musitu Ochoa, G., Cañas Pardo, E., Estévez Lopez, E., & Callejas Jerónimo, J. E. (2021). Relationship between school integration, psychosocial [...]
[Lire plus ]
|
Life Satisfaction, School Satisfaction, and School Violence: A Mediation Analysis for Chilean Adolescent Victims and Perpetrators/Satisfaction à l’égard de la vie personnelle, de la vie à l’école et violence à l’école : une analyse de médiation chez les adolescents chiliens victimes et auteurs de violence en contexte scolaire |
Varela, J., Zimmerman, M., Ryan, A. (2017). Life Satisfaction, School Satisfaction, and School Violence: A Mediation Analysis for Chilean Adolescent Victims [...]
[Lire plus ]
|
L’agression indirecte : un indicateur d’inadaptation psychosociale chez les filles? |
Verlaan, P., Déry, M., Toupin, J., et Pauzé, R. (2005). L’agression indirecte : un indicateur d’inadaptation psychosociale chez les filles? [...]
[Lire plus ]
|
L’apprentissage socioémotionnel à l’école primaire : compétences attendues des enseignants et formation initiale |
Beaumont, C. et Garcia, N. (2020). L’apprentissage socioémotionnel à l’école primaire : compétences attendues des enseignants et formation [...]
[Lire plus ]
|
L’école à l’ère du 2.0 : Climat scolaire et cyberviolence | Blaya, C, (2015). L’école à l’ère du 2.0 : Climat scolaire et cyberviolence. Éducation & Formations, 29-39. Disponible à : http://cache.media.education.gouv.fr/file/revue_88-89/73/2/depp-2015-EF-88-89_510732.pdf |
Means of media literacy development in the educational process of primary school children/ Stratégies pour développer l’éducation aux médias dans le processus éducatif des enfants du primaire |
Smailova, D., Sarsekeyeva, Z., Kalimova, A., Kenenbaeva, M., & Aspanova, G. (2023). Means of media literacy development in the educational process of primary [...]
[Lire plus ]
|
Mesures d’ouverture et de soutien envers les jeunes trans et les jeunes non binaires |
Table National de lutte contre l'homophobie et la transphobie des réseaux de l'éducation (2018). Mesures d’ouverture et de soutien envers les jeunes [...]
[Lire plus ]
|
Minors and problematic Internet use: Evidence for better prevention |
Rial, A., Golpe, S., Isorna, M., Braña, T., & Gómez, P. (2018). Minors and problematic Internet use: Evidence for better prevention. Computers in Human [...]
[Lire plus ]
|
Missing Structure: A critical Content Analysis of the Olweus Bullying Prevention Program | Temko, E. (2019). Missing Structure: A Critical Content Analysis of the Olweus Bullying Prevention Program. Children & Society, 33(1), 1–12. https://doi-org.acces.bibl.ulaval.ca/10.1111/chso.12280
|
Not Just Pushing and Shoving : School Bullying Among African American Adolescents./ Pas seulement des bousculades: l'intimidation à l'école chez les adolescents Afro-américains. |
Fitzpatrick, K., Dulin, A., & Piko, B. (2007).Not Just Pushing and Shoving: School Bullying Among African American Adolescents. Journal of School Health, [...]
[Lire plus ]
|
Origine culturelle et sociale de la violence à l'école: les dimensions culturelles des relations et des conduites agressives pendant l'enfance |
Allès-Jardel, M. et Schneider, B. (2004). Origine culturelle et sociale de la violence à l'école : les dimensions culturelles des relations et des conduites [...]
[Lire plus ]
|
Peer Network Dynamics and the Amplification of Antisocial to Violent Behavior Among Young Adolescents in Public Middle Schools |
Kornienko, O., Dishion, T. J., & Ha, T. (2018). Peer Network Dynamics and the Amplification of Antisocial to Violent Behavior Among Young Adolescents in [...]
[Lire plus ]
|
Peer victimization in adolescence: The nature, progression, and consequences of being bullied within a developmental context/Victimisation par les pairs à l’adolescence : La nature, la progression et les conséquences de l’intimidation dans un contexte de développement |
Troop-Gordon, W. (2017). Peer victimization in adolescence: The nature, progression, and consequences of being bullied within a developmental context. [...]
[Lire plus ]
|
Personal information of adolescents on the internet: A qualitative content analysis of MySpace./ L'information personnelle des adolescents sur l'iinternet: Une analyse qualitative du contenu de MySpace. | Hinduja, S. & Patchin, J.W. (2008). Journal of Adolescence, 31, 125-146. |
Perturbateur à la maternelle, décrocheur au secondaire | Vitaro, F. (2005). Perturbateur à la maternelle, décrocheur au secondaire, Forum express, 5 (1), Octobre 2005. |
Physical and nonphysical bullying victimization of academically oriented students : The role of gender and school type. / Victimisation physique et non-physique des élèves orientés vers les études : le rôle du genre et du type d’école. |
Lehman, B. (2015). Physical and nonphysical bullying victimization of academically oriented students : The role of gender and school type. American Journal [...]
[Lire plus ]
|
Preliminary investigation of the relation between lunchroom peer acceptance and peer victimization / Enquête préliminaire sur la relation entre l’acceptation par les pairs à la cafétéria et victimisation par les pairs. |
Craig, J. T., Gregus,S. J., Elledge, L. C., Pastrana, F. A., and Cavell, T. A. (2016) Preliminary investigation of the relation between lunchroom peer [...]
[Lire plus ]
|
Prevalence and correlates of bullying perpetration and victimization among school-aged youth with intellectual disabilities : A systematic review / Prévalence et relations de l’agression et de la victimisation chez les jeunes d’âge scolaire avec handicap intellectuel : Une revue systématique |
Maïano, C., Aimé, A., Salvas, M.-C., Morin, A. J. S. et Normand, C. L. (2016). Prevalence and correlates of bullying perpetration and victimization among [...]
[Lire plus ]
|
Prévention du harcèlement entre élèves : Balises pour l'action |
Dans cette brochure, les partenaires du réseau prévention harcèlement expliquent ce qu’est le harcèlement entre élèves ; - présentent les réactions [...]
[Lire plus ]
|
Prévention du harcèlement entre élèves : Balises pour l'action |
Dans cette brochure, les partenaires du réseau prévention harcèlement expliquent ce qu’est le harcèlement entre élèves;
- présentent les réactions [...]
[Lire plus ]
|
Prévention du harcèlement entre élèves : Balises pour l'action |
Ferrard, A., & Galand, B. (2016). Prévention du harcèlement entre élèves : Balises pour l'action. Réseau prévention harcèlement.
Dans cette brochure, [...]
[Lire plus ]
|
Programme D.I.R.E. |
Le programme DIRE (Demander de l'aide, Ignorer, Reculer, En parler) rassemble les écoles, les familles et les communautés afin d’aider les élèves [...]
[Lire plus ]
|
Promoting social and emotional well-being in schools | Barry, M. M., Clarke, A. M. & Dowling, K. (2017). Promoting social and emotional well-being in schools. Health Education, 117(5), 434-451. https://doi:10.1108/HE-11-2016-0057 |
Prospective associations between televiewing at toddlerhood and later self-reported social impairment at middle school in a Canadian longitudinal cohort born in 1997/1998/ Associations potentielles entre le temps passé devant la télévision durant la petite enfance et les déficits d’habiletés sociales auto-rapportées en début d’école secondaire dans une étude canadienne longitudinale menée auprès d’une cohorte d’enfants nés en 1997/1998 |
Pagani, L. S., Lévesque-Seck, F., & Fitzpatrick, C. (2016). Prospective associations between televiewing at toddlerhood and later self-reported social [...]
[Lire plus ]
|
Quelles compétences émotionnelles protègent des différentes dimensions du burnout chez les enseignants du primaire ? |
Gay, P. et Genoud, P. (2020). Quelles compétences émotionnelles protègent des différentes dimensions du burnout chez les enseignants du primaire ? Recherches [...]
[Lire plus ]
|
Quelques considérations pour aborder la médiatisation d’un événement collectif violent avec les élèves |
Ministère de l’éducation nationale, de l’enseignement supérieur et de la recherche (DGESCO). Quelques considérations pour aborder la médiatisation [...]
[Lire plus ]
|
Rapport de recherche sur l'intimidation | Jeunesse J'écoute (2006).Rapport de recherche traitant de l'intimidation. |
Reducing Violence in Non-controlling Ways: A Change Program Based on Self Determination Theory |
Assor, A., Feinberg, O., Kanat-Maymon, Y., & Kaplan, H. (2018). Reducing Violence in Non-controlling Ways: A Change Program Based on Self Determination [...]
[Lire plus ]
|
Relating school context to measures of psychosocial factors for students in grades 6 through 9 |
Allen, J., Way, J. D., & Casillas, A. (2019). Relating school context to measures of psychosocial factors for students in grades 6 through 9. Personality [...]
[Lire plus ]
|
Rethinking school-based bullying prevention through the lens of social and emotional learning: A bioecological perspective |
Divecha, D., & Brackett, M. (2019). Rethinking school-based bullying prevention through the lens of social and emotional learning: A bioecological perspective. [...]
[Lire plus ]
|
School climate: a Review of the construct, measurement, and impact on student outcomes / Le climat scolaire: une analyse du concept, de la mesure et de l’influence sur la réussite des élèves |
Wang, M.-T., & Degol, J. L. (2016). School climate: a Review of the construct, measurement, and impact on student outcomes. Educational Psychology Review, [...]
[Lire plus ]
|
School Matter: The Positive Relationship Between New-York City High School’s Student Academic Progress and School Climate |
Davis, J. R., & Warner, N. (2018). Schools Matter: The Positive Relationship Between New York City High Schools’ Student Academic Progress and School [...]
[Lire plus ]
|
School Safety Strategies and Their Effects on the Occurrence of School-Based Violence in U.S. High Schools: An Exploratory Study |
Cuellar, M. J. (2018). School safety strategies and their effects on the occurrence of school-based violence in US high schools: an exploratory study. [...]
[Lire plus ]
|
School-based interventions for aggressive behavior : Update of a meta-analysis /Interventions en milieu scolaire pour les comportements agressifs : mise à jour d’une méta-analyse. |
Wilson, S. J. et Lipsey, M. W. (2007). School-based interventions for aggressive behavior : Update of a meta-analysis. American Journal of Preventive Medecine, [...]
[Lire plus ]
|
Secondary school teachers’ perceptions of student misbehaviour : A review of international research, 1983 to 2013 / Perception des comportements dérangeants par les enseignants du secondaire : une revue des recherches internationales, 1983 à 2013 |
Crawshaw, M. (2015). Secondary school teachers’ perceptions of student misbehaviour : A review of international research, 1983 to 2013. Australian [...]
[Lire plus ]
|
Sexting among adolescents: A nuanced and gendered online challenge for young people | Burén, J. & Lunde, C. (2018). Sexting among adolescents: A nuanced and gendered online challenge for young people. Computers in Human Behavior, 85, 210–217. https://doi-org.acces.bibl.ulaval.ca/10.1016/j.chb.2018.02.003 |
Sexual harassment, bullying, and school outcomes for high school girls and boys / Harcèlement sexuel, school bullying et vécu scolaire chez les garcons et les filles du secondaire. |
Gruber, J. et Fineran, S. (2016) Sexual harassment, bullying, and school outcomes for high school girls and boys. Violence Against Women, 22(1), 112-133. [...]
[Lire plus ]
|
Strategies to combat bullying: parental responses to bullies, bystanders, and victims |
Stives, K. L., May, D. C., Pilkinton, M., Bethel, C. L., & Eakin, D. K. (2019). Strategies to combat bullying: parental responses to bullies, bystanders, [...]
[Lire plus ]
|
Student Reports of Bullying. Results From the 2001 School Crime Supplement to the National Crime Victimization Survey. Statistical Analysis Report. | National Center for Education Statistics, U.S. Departement of Education.(2005). |
Students' Perceptions of the School Climate: Implications for School Safety./ La perception des élèves du climat scolaire: Implications pour la sécurité à l'école. |
DeRosier, M. & Newcity, J. (2005). Students, Perceptions of the School Climate: Implications for School Safety, Journal of School Violence, Vol. 4(3), [...]
[Lire plus ]
|
Teacher Victimization and Turnover: Focusing on Different Types and Multiple Victimization/Victimisation et roulement des enseignants : se centrer sur les différents types de victimisation et sur la victimisation multiple |
Moon, B., Saw, G., & McCluskey, J. (2020). Teacher victimization and turnover: focusing on different types and multiple victimization. Journal of School [...]
[Lire plus ]
|
Teacher Victimization in Authoritative School Environments |
Kapa, R. R., Luke, J., Moulthrop, D., & Gimbert, B. (2018). Teacher victimization in authoritative school environments. Journal of school health, 88(4), [...]
[Lire plus ]
|
Teachers Victimizing Students: Contributions of Student-to-Teacher Victimization, Peer Victimization, School Safety, and School Climate in Chile/Des élèves victimisés par les enseignants : contributions de la victimisation des enseignants par les élèves, de la perception de sécurité et du climat scolaire au Chili |
López, V., Benbenishty, R., Astor, R. A., Ascorra, P., & González, L. (2020). Teachers Victimizing Students: Contributions of Student-to-Teacher [...]
[Lire plus ]
|
Teachers' reactions toward misbehavior in the classroom / Réaction des enseignants face aux comportements difficiles en classe | Çoban, A. (2015). Teachers' reactions toward misbehavior in the classroom. Education and Science, 40(180), 89-102.
|
Teachers’ Responses to Bullying Incidents: Effects of Teacher Characteristics and Contexts/ Réponses des enseignants face à l'intimidation: effets des caractéristiques personnelles de l’enseignant et des caractéristiques contextuelles |
Yoon, J., Sulkowski, M. L. & Bauman, S. A. (2016). Teachers’ Responses to Bullying Incidents: Effects of Teacher Characteristics and Contexts. Journal [...]
[Lire plus ]
|
Teenage Dating Violence: Perceptions of Need, Priority, and Prevention Responsibility among Schools in Predominantly Mexican Heritage Communities |
Williams, L. R., & Rueda, H. A. (2018) Teenage Dating Violence: Perceptions of Need, Priority, and Prevention Responsibility among Schools in Predominantly [...]
[Lire plus ]
|
Testing the Causal Links Between School Climate, School Violence, and School Academic Performance: A Cross-Lagged Panel Autoregressive Model/ Test des liens causaux entre le climat scolaire, la violence à l’école et performance scolaire : Modèle transversal autorégressif sur données de panel |
Benbenisthy, R., Astor, R. A., Roziner, I., & Wrabel, S. L. (2016). Testing the Causal Links Between School Climate, School Violence, and School Academic [...]
[Lire plus ]
|
The 2003 National School Climate Survey. The School-Related Experiences of our Nation's Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender Youth./ L'enquête nationale sur le climat scolaire de 2003. Les expériences scolaires des jeunes lesbiennes, gays, bisexuels et transsexuels de notre nation. |
Gay, Lesbian and Straight Education Network (2004).The 2003 National School Climate Survey. The School-Related Experiences of our Nation's Lesbian, Gay, [...]
[Lire plus ]
|
The Impact of Random Metal Detector Searches on Contraband Possession and Feelings of Safety at School |
Bhatt, R., & Davis, T. (2018). The Impact of Random Metal Detector Searches on Contraband Possession and Feelings of Safety at School. Educational Policy, 32(4), [...]
[Lire plus ]
|
The impact of the positive action program on substance use, aggression, and psychological functioning: Is school climate a mechanism of change? |
Stalker, K. C., Wu, Q., Evans, C. B., & Smokowski, P. R. (2018). The impact of the positive action program on substance use, aggression, and psychological [...]
[Lire plus ]
|
The Influence of Parenting Dimensions and Junior High School Students’ Involvement in Bullying / L’influence des dimensions parentales et l’implication des élèves du secondaire dans l’intimidation |
Rinaldi, C., Bulut, O., Muth, T., & Di Stasio, M. (2023). The Influence of Parenting Dimensions and Junior High School Students’ Involvement in Bullying. [...]
[Lire plus ]
|
The longitudinal development of students' well-being in adolescence: The role of perceived teacher autonomy support/Le développement longitudinal du bien-être des élèves à l'adolescence : le rôle du soutien à l’autonomie par les enseignants tel que perçu par les élèves |
Kleinkorres, R., Stang-Rabrig, J., & McElvany, N. (2023). The longitudinal development of students' well-being in adolescence: The role of perceived teacher [...]
[Lire plus ]
|
The relation between parents’ involvement in children’s schooling and children’s adjustment: A meta-analysis |
Barger, M. M., Kim, E. M., Kuncel, N. R., & Pomerantz, E. M. (2019). The relation between parents’ involvement in children’s schooling and [...]
[Lire plus ]
|
The relationship between bullying victimization and school avoidance : An examination of direct associations, protective influences, and aggravating factors |
Hutzell, K. & Payne, A. (2018) The Relationship Between Bullying Victimization and School Avoidance: An Examination of Direct Associations, Protective [...]
[Lire plus ]
|
The Temporal Association Between Traditional and Cyber Dating Abuse Among Adolescents / L’association temporelle entre la violence conjugale traditionnelle et la cyberviolence conjugale chez les adolescents. |
Temple, J. R., Choi, H. J., Brem, M., Wolford-Clevenger, C., Stuart, G. L., Fleschler Peskin M., Elmquist, J. (2016). The Temporal Association Between [...]
[Lire plus ]
|
Toward an Understanding of the Characteristics of Secondary School Cyberhate Perpetrators |
Blaya, C., & Audrin, C. (2019). Toward an Understanding of the Characteristics of Secondary School Cyberhate Perpetrators. Frontiers in Education, 46(4), [...]
[Lire plus ]
|
Toward an understanding of the characteristics of secondary school cyberhate perpetrators |
Blaya, C. & Audrin C. (2019). Toward an understanding of the characteristics of secondary school cyberhate perpetrators. Frontiers in Education, 4, 1-13. [...]
[Lire plus ]
|
Trends in School-Related Victimization of Lesbian, Gay, and Bisexual Youths—Massachusetts, 1995–2015/ Tendances de victimisation en contexte scolaire chez les jeunes lesbiennes, gais et bisexuels du Massachusetts de 1995 à 2015 |
O’Malley Olsen, E., Vivolo-Kantor, A. M., Kann, L., & Milligan, C. N. (2017). Trends in School-Related Victimization of Lesbian, Gay, and Bisexual [...]
[Lire plus ]
|
Trois profils-types de jeunes affichant des problèmes de comportement sérieux |
Gagné, M-H., Desbiens, N. et Blouin, K. (2004). Trois profils-types de jeunes affichant des problèmes de comportement sérieux. Éducation et francophonie [...]
[Lire plus ]
|
Trouble Ahead: Predicting Antisocial Trajectories with Dynamic Systems Concepts and Methods./ Problèmes en vue: Prédire les trajectoires antisociales à l'aide de méthodes et concepts de systèmes dynamiques. |
Lewis, M. D. (2004). Trouble Ahead: Predicting Antisocial Trajectories with Dynamic Systems Concepts and Methods. Journal of Abnormal Child Psychology, [...]
[Lire plus ]
|
valuation des stratégies visant à promouvoir l’efficacité, et la collaboration des équipes multidisciplinaires dans le domaine de la santé mentale à l’école/ Evaluating Strategies to Promote Effective, Multidisciplinary Team Collaboration in School Mental Health |
Bohnenkampa, J. H., Patela, C., Connorsa, E., Orensteina, S., Ereshefskya, S., Levera, N., & Hoovera, S. (2023). Evaluating Strategies to Promote Effective, [...]
[Lire plus ]
|
Violence à l’école et genre : les filles victimes ou agresseurs? Une revue de question. |
Blaya, C., Debardieux, E., et Rubi, S. (2003). Violence à l’école et genre : les filles victimes ou agresseurs? Une revue de question. Paper commissioned [...]
[Lire plus ]
|
Violence against educators and school personnel: Crisis during COVID. Technical Report |
McMahon, S.D., Anderman, E.M., Astor, R.A., Espelage, D.L. Martinez, A., Reddy, L.A., & Worrell, F.C. (2022). Violence against educators and school personnel: [...]
[Lire plus ]
|
Violence et position subjective: quand les élèves nous enseignent |
Gaspard, J. L., Lapeye, M., Broussolle, T. et Gouinard, M. (2004). Violence et position subjective : quand les élèves nous enseignent, Éducation et francophonie [...]
[Lire plus ]
|
Votre vie branchée: guide des ados sur la vie en ligne |
Le guide Votre vie branchée est conçu pour aider les étudiantes et les étudiants qui viennent de commencer l’école secondaire à équilibrer les exigences [...]
[Lire plus ]
|
What About Me? The Importance of Teacher Social and Emotional Learning and Well-Being in the Classroom/Et moi dans tout ça ? l’importance de l’apprentissage social et émotionnel et du bien-être des enseignants dans la salle de classe |
Lee, E., Lacey, H. M., Valkenburg, S. V., McGinnis, E., Huber, B., Benner, G. J. & Strycker, L. A. (2023). What About Me? The Importance of Teacher Social [...]
[Lire plus ]
|
What makes teachers enthusiastic: The interplay of positive affect, self-efficacy and job satisfaction/Qu’est-ce qui rend les enseignants passionnés : l’interaction entre l’affect positif, l’auto-efficacité et la satisfaction au travail |
Burić, I. & Moè, A. (2020) What makes teachers enthusiastic: The interplay of positive affect, self-efficacy and job satisfaction. Teaching and Teacher [...]
[Lire plus ]
|
« You can try, but you won’t stop it. It’ll always be there » : Youth perspectives on violence and prevention in schools / « Tu peux essayer, mais tu ne l’arrêteras pas. Ce sera toujours là » : Perspectives des jeunes sur la violence et sa prévention dans les écoles |
Sundaram, V. (2016). « You can try, but you won’t stop it. It’ll always be there » : Youth perspectives on violence and prevention in schools. [...]
[Lire plus ]
|
«The tip of the iceberg»: Multiple thresholds in schools’ detecting and reporting of child abuse and neglect |
De Haan, I., Joy, E., Beddoe, L., & Iam, S. (2019). «The tip of the iceberg»: Multiple thresholds in schools’ detecting and reporting of child abuse [...]
[Lire plus ]
|
Axe