|
Titre | Référence |
---|---|
A comprehensive approach to managing school safety: case studies in Catalonia, Spain/Une approche globale en gestion de la sécurité à l’école : études de cas en Catalogne | Vicario, A. (2017). A comprehensive approach to managing school safety: case studies in Catalonia, Spain. Educational Reseach. DOI: 10.1080/00131881.2016.1272430. |
A Quasi-Experimental Analysis of Schoolwide Violence Prevention Programs/Une analyse quasi-expérimentale de programmes de prévention de la violence à l’échelle de l’école |
Barnes, T. N., Leite, W., & Smith, S. W. (2017). A Quasi-Experimental Analysis of Schoolwide Violence Prevention Programs. Journal of School Violence, [...]
[Lire plus ]
|
Ability-grouping and problem behavior trajectories in childhood and adolescence: Results from a U.K. population-based sample |
Papachristou, E., Flouri, E., Joshi, H., Midouhas, E., & Lewis, G. (2022). Ability-grouping and problem behavior trajectories in childhood and adolescence: [...]
[Lire plus ]
|
Academic and extracurricular predictors of peer victimization: Evidence of similarities across diverse racial and ethnic categories |
Lehman, B.(2018), Academic and Extracurricular Predictors of Peer Victimization: Evidence of Similarities Across Diverse Racial and Ethnic Categories, [...]
[Lire plus ]
|
Advancements in the Landscape of Social and Emotional Learning and Emerging Topics on the Horizon |
Schonert-Reichl, K. A. (2019). Advancements in the Landscape of Social and Emotional Learning and Emerging Topics on the Horizon, Educational Psychologist, [...]
[Lire plus ]
|
Agir au primaire contre la violence et le sexisme | Direction de santé publique de Montréal-Centre (1998). Agir au primaire contre la violence et le sexisme. |
Agir en citoyen numérique éthique et responsable: Le rôle-clé des enseignants |
Cet article de Thierry Karsenti offre de nombreux arguments montrant la nécessité de modifier les programmes d’études et l’approche pédagogique [...]
[Lire plus ]
|
All things in moderation? Threshold effects in adolescent extracurricular participation intensity and behavioral problems |
Matjasko, J. L., Holland, K. M., Holt, M. K., Espelage, D. L., & Koenig, B. W. (2019). All things in moderation? Threshold effects in adolescent extracurricular [...]
[Lire plus ]
|
An eighteen‑year longitudinal examination of school victimization and weapon use in California secondary schools/Étude longitudinale sur dix-huit ans de la victimisation scolaire et de l’utilisation d’armes dans les écoles secondaires de Californie |
Benbenishty, R., Astor, R. A., & Roziner, I. (2023). An eighteen‑year longitudinal examination of school victimization andweaponuseinCaliforniasecondaryschools. [...]
[Lire plus ]
|
An Evaluation of Two Dating Violence Prevention Programs on a College Campus |
Peterson, K., Sharps, P., Banyard, V., Kaukinen, C., Gross, D., … Campbell, J. (2018). An Evaluation of Two Dating Violence Prevention Programs [...]
[Lire plus ]
|
An Investigation of Longitudinal Associations Between Psychological Distress and Student Victimization by Teachers/Une enquête sur les associations longitudinales entre la détresse psychologique et la victimisation des élèves par les enseignants |
Chen, Ji Kang & al. (2023). An Investigation of Longitudinal Associations Between Psychological Distress and Student Victimization by Teachers. Journal [...]
[Lire plus ]
|
Analyse de la couverture médiatique de l’intimidation dans la presse écrite québécoise |
Institut National de Santé Publique du Québec (INSPQ) (2019). Analyse de la couverture médiatique de l’intimidation dans la presse écrite québécoise. [...]
[Lire plus ]
|
Anger Coping Program | Lochman, J. (1985). Anger Coping Program.Elementary and Middle Schools Technical Assistance Center |
Anger management | Skiba, R. and McKelvey, J. Anger Management : What Works in Preventing School Violence. |
Anxiety in the classroom: Only girls’ anxiety is related to same-sex peers’ anxiety /L'anxiété en classe : seule l'anxiété des filles est liée à celle de leurs pairs du même sexe |
Charbonneau, S., Journault, A. A., Cernik, R., Longpré, C., Wan, N., Giguère, C. É., & Lupien, S. (2023). Anxiety in the Classroom: Only Girls’ Anxiety [...]
[Lire plus ]
|
Approche psycho-éducative de la déviance scolaire |
Morcillo, A., Martin, F. et Jeunier, B. (2004). Approche psycho éducative de la déviance scolaire, Éducation et francophonie : revue scientifique virtuelle, [...]
[Lire plus ]
|
Assessing the Association Between Observed School Disorganization and School Violence: Implications for School Climate Interventions / Évaluer l’association entre l’observation d’indices de désordre scolaire et la violence à l’école: implication pour l’intervention sur le climat scolaire. |
Lindstrom Johnson, S., Waasdorp, T. E., Cash, A. H., Debnam, K. J., Milam, A. J. et Bradshaw, C.
P. (2016, Avril). Assessing the Association Between Observed [...]
[Lire plus ]
|
Associations between observed patterns of classroom interactions and teacher wellbeing in lower secondary school |
Virtanen, T. E., Vaaland, G. S. & Ertesvåg, S. K. (2019). Associations between observed patterns of classroom interactions and teacher wellbeing in lower [...]
[Lire plus ]
|
Authoritative school climate and high school dropout rates / Climat scolaire autoritaire et taux de décrochage scolaire au secondaire | |
Authoritative school climate, aggression toward teachers, and teacher distress in middle school /Climat scolaire autoritaire, agression envers les enseignants et détresse des enseignants au début du secondaire |
Berg, J. K. et Cornell, D. (2016). Authoritative school climate, aggression toward teachers, and teacher distress in middle school. School Psychology Quarterly, [...]
[Lire plus ]
|
Beyond Zero Tolerance: Restoring Justice in Secondary Schools / Au-delà de la tolérance zéro : Rétablir la justice dans les écoles secondaires |
Consulter la version complète de l'article (en anglais uniquement) à :
Stinchcomb, J.B., Bazemore, G. & Riestenberg, N. (2006). Beyond Zero Tolerance: [...]
[Lire plus ]
|
Bullying and fear of victimization: Do supportive adults in school make a difference in adolescents’ perceptions of safety? |
Baek, H., Andreescu, V., & Rolfe, S. M. (2019). Bullying and fear of victimization: Do supportive adults in school make a difference in adolescents’ [...]
[Lire plus ]
|
Bullying Risk in Children With Learning Difficulties in Inclusive Educational Settings / Risque d’intimidation chez les enfants ayant des difficultés d’apprentissages dans des milieux éducatifs inclusifs |
Consulter la version complète de l'article (en anglais uniquement) à :
Luciano, S., & Savage, R.S. (2007). Bullying Risk in Children With Learning [...]
[Lire plus ]
|
Challenging School Bullying With Peer Support/Défier l'intimidation à l’école à l’aide du soutien par les pairs |
Consulter la version complète de l'article (en anglais uniquement) à :
Cowie, H. (2004). Challenging School Bullying with Peer Support, Compass, Spring [...]
[Lire plus ]
|
Cheminer en harmonie : guide de prévention et de résolution de conflits concernant les programmes et services offerts aux élèves ayant des besoins particuliers. | Ministère de l’Éducation. (2007). Gouvernement de l’Ontario : Canada. |
Climat scolaire et bien-être à l'école |
Ministère de l’Éducation nationale, de l’Enseignement supérieur et de la Recherche (2015). Éducation & formations, 88-89. Climat scolaire et [...]
[Lire plus ]
|
Compétences socioémotionnelles : le rôle perçu des enseignantes novices dans le développement de ces compétences chez l’élève |
Paquette, N., April, J., & Tardif, G. (2021). Compétences socioémotionnelles : le rôle perçu des enseignantes novices dans le développement de ces compétences [...]
[Lire plus ]
|
Conceptual foundations and ecological influences of school violence, bullying and safety |
Benbenishty, R. & Astor, R.A. (2019) Conceptual foundations and ecological influences of school violence, bullying and safety. Dans Mayer, M. J., & Jimerson, [...]
[Lire plus ]
|
Conceptualizing and measuring safe, stable, nurturing relationships and environments in educational settings/Conceptualisation et mesure de la sécurité, de la stabilité et de la bienveillance dans les relations et l’environnement en milieu éducatif |
Robinson, L. R., Leeb, R. T., Merrick, M. T. et Forbes, L. W. (2016). Conceptualizing and measuring safe, stable, nurturing relationships and environments [...]
[Lire plus ]
|
Contrer l’intimidation scolaire : portrait des plans d’action pancanadiens. |
Roberge, G. et Beaudoin, H. (2016). Contrer l’intimidation scolaire : portrait des plans d’action pancanadiens. Revue des sciences de l’éducation [...]
[Lire plus ]
|
Correlation Between Happiness and Academic Achievement in Iranian Students: A Meta-Analysis Letter |
Otaghi, M., Sayehmiri, K., Valizadeh, R., & Tavan, H. (2020). Correlation Between Happiness and Academic Achievement in Iranian Students: A Meta-Analysis [...]
[Lire plus ]
|
Crime and Safety in America's Public Schools: Selected Findings from the School Survey on Crime and Safety (1999-2000) / La criminalité et la sécurité dans les écoles publiques américaines : Quelques résultats de l'enquête sur la criminalité et la sécurité à l’école (1999-2000) |
Consulter la version complète de l'article (en anglais uniquement) à :
National Center for Education Statistics (2004).Crime and Safety in America's [...]
[Lire plus ]
|
Crime Prevention Through Environmental Design (CPTED) characteristics associated with violence and safety in middle schools |
Vagi, K. J., Stevens, M. R., Simon, T. R., Basile, K. C., Carter, S. P., & Carter, S. L. (2018). Crime Prevention Through Environmental Design (CPTED) [...]
[Lire plus ]
|
Cultiver la paix : Passer à l'action. Guide pédagogique pour le secondaire | Le Chaînon scolaire : Cultiver la paix : Passer à l'action. Guide pédagogique pour le secondaire |
De l’école au cyberespace, le phénomène de l’intimidation en ligne chez les jeunes : état de la recherche et de l’intervention |
Chehab, Y., Levasseur, C. et Bowen F. (2016). De l’école au cyberespace, le phénomène de l’intimidation en ligne chez les jeunes : état de [...]
[Lire plus ]
|
Des écoles plus sûres grâce au rétablissement de la justice |
McCullough, M. (2007). Des écoles plus sûres grâce au rétablissement de la justice . Pour parler profession : La revue de l’ordre des enseignantes [...]
[Lire plus ]
|
Des écoles sûres où règnent la bienveillance et la discipline | Ministère de l'éducation, Colombie Britannique. (2004). Des écoles sûres où règnent la bienveillance et la discipline. |
Description and initial evaluation of a values-based campus sexual assault prevention programme for first-year college students |
Bonar, E. E., Rider-Milkovich, H. M., Huhman, A. K., McAndrew, L., Goldstick, J. E., Cunningham, R. M., & Walton, M. A. (2019). Description and initial [...]
[Lire plus ]
|
Developmental Pathways to Conduct Disorder: Implications for Serving Youth Who Show Severe Aggressive and Antisocial Behaviour |
Frick. P. J. (2004). Developmental Pathways to Conduct Disorder: Implications for Serving Youth Who Show Severe Aggressive and Antisocial Behaviour, Psychology [...]
[Lire plus ]
|
Direct and Collateral Effects of the First Step to Success Program. |
Sprague, J., and Perkins, K. (2009). Direct and Collateral Effects of the First Step to Success Program. Journal of Positive Behavior Interventions, 11 [...]
[Lire plus ]
|
Direct and indirect experiences with heterosexism: How slurs impact all students |
Norris, A., McGuire, J. & Stolz, C. (2018) Direct and indirect experiences with heterosexism: How slurs impact all students, Applied Developmental Science, [...]
[Lire plus ]
|
e bien-être des enseignants et les résultats scolaires des élèves : une analyse multiniveaux/Teacher well-Being and student achievement : A multilevel analyses |
Granziera, H., Martin, A., & Collie, R. (2023). Teacher well‑being and student achievement: A multilevel analysis. Social Psychology of Education, [...]
[Lire plus ]
|
Education in emergencies: ‘What works’ revisited | Burde, D., Lahmann, H. and Thompson, N. (2019). Education in emergencies: ‘What works’ revisited. Education and Conflict Review, 2, 81-88. |
Effectiveness of anti-bullying school programs : A meta-analysis / L’efficacité des programmes d’intervention face à la violence à l’école : Une méta-analyse |
Jiménez-Barber, J. A., Ruiz-Hernandez, J. A., Llor-Zaragoza, L., Pérez-Garcia, M. et Llor-Esteban, B. (2016). Effectiveness of anti-bullying school programs [...]
[Lire plus ]
|
Ensemble DéNONçons le taxage! |
Bibeau, K, Coles, M. P. et Lacroix, M. (2002). Ensemble Dénonçons le taxage! Programme de prévention et d'intervention à multiples volets en matière de [...]
[Lire plus ]
|
Entre violence et incivilité: effets et limites d'une intervention basée sur la communauté d'apprentissage |
Kalubi, J. C., Lenoir, Y., Houde, S. et Lebrun, J. (2004). Entre violence et incivilité : effets et limites d'une intervention basée sur la communauté [...]
[Lire plus ]
|
Évaluation des stratégies visant à promouvoir l’efficacité, et la collaboration des équipes multidisciplinaires dans le domaine de la santé mentale à l’école/ Evaluating Strategies to Promote Effective, Multidisciplinary Team Collaboration in School Mental Health |
Bohnenkampa, J. H., Patela, C., Connorsa, E., Orensteina, S., Ereshefskya, S., Levera, N., & Hoovera, S. (2023). Evaluating Strategies to Promote Effective, [...]
[Lire plus ]
|
Évaluation du programme pour contrer l'intimidation réalisée à l'École Beausoleil au cours de l'année scolaire 2004-2005, |
Rincon-Robichaud, M. (2006). Évaluation du programme pour contrer l'intimidation réalisée à l'École Beausoleil au cours de l'année scolaire 2004-2005. [...]
[Lire plus ]
|
Façonner une culture de respect dans nos écoles : promouvoir des relations saines et sûres. | Ministère de l’Éducation. (2008). Rapport de l’Équipe d’action pour la sécurité dans les écoles, Gouvernement de l’Ontario. |
Five Questions to Ask About School Safety | Harper, K., & Seok, D. (2019). Five Questions to Ask About School Safety. Education Digest, 84(5), 38–40. |
Forecasting an Inclusive Future: School Counseling Strategies to Deconstruct Educational Heteronormativity |
Strear, M. M. (2017). Forecasting an Inclusive Future: School Counseling Strategies to Deconstruct Educational Heteronormativity. Professional School Counseling, [...]
[Lire plus ]
|
Foreign Language Teacher Education: School Placements as a Source of Knowledge about Parents as Partners in the Educational Process |
Bąk-Średnicka, A. (2018). Foreign Language Teacher Education: School Placements as a Source of Knowledge about Parents as Partners in the Educational [...]
[Lire plus ]
|
Future secondary schools for diversity: Where are we now and were could we be? | Black, A. (2019). Future secondary schools for diversity: Where are we now and were could we be?. Review of Education, 7(1), 36-87. |
Helping Children Transition from Kindergarten to First Grade. |
Sink, C.A., Edwards, C.N., and Weir, S.J. (2007). Helping Children Transition from Kindergarten to First Grade. Professional School Counseling, 10(3), [...]
[Lire plus ]
|
How effective are school bullying intervention programs? A meta-analysis of intervention research. |
Merrell, K.W., Gueldner, B.A., Ross, S.W. and Isava, D.M. (2008). How effective are school bullying intervention programs? A meta-analysis of intervention [...]
[Lire plus ]
|
Identifying the Inclusion of National Sexuality Education Standards Utilizing a Systematic Analysis of Teen Dating Violence Prevention Curriculum |
Wilson, K. L., Szucs, L. E., Shipley, M., Fehr, S. K., McNeill, E. B. & Wiley, D. C. (2019). Identifying the Inclusion of National Sexuality Education [...]
[Lire plus ]
|
Inconduites d'élèves et profils de réactions de gestion évoquées par des stagiaires en éducation physique |
Goyette, R. (2002). Inconduites d'élèves et profils de réactions de gestion évoquées par des stagiaires en éducation physique. Thèse de doctorat, Département [...]
[Lire plus ]
|
Indicators of crime and safety 2006 | National Center for Education Statistics (2006). Indicators of crime and safety 2006, electronic document: http://nces.ed.gov/pubsearch/pubsinfo.asp?pubid=2007003 |
Indicators of School Crime and Safety - 2003 | National Center for Educational Statistics (2003). Indicators of School Crime and Safety. U.S. Department of Education,Institute of Education Sciences. |
Indicators of School Crime and Safety 2004 | National Center for Educational Statistics (2003). Indicators of School Crime and Safety. U.S. Department of Education,Institute of Education Sciences. |
Indicators of School Crime and Safety: 2005 | National Center for Educational Statistics (2005). Indicators of School Crime and Safety. |
Instructional support, perceived social-emotional competences, and students’ behavioral and emotional well-being outcomes |
Collie, R. J. (2022). Instructional support, perceived social-emotional competences, and students’ behavioral and emotional well-being outcomes. [...]
[Lire plus ]
|
Is it bullying, teen dating violence, or both? Student, school staff, and parent perceptions. / Est-ce de l’intimidation, de la violence dans les relations amoureuses à l’adolescence ou les deux? Perception des élèves, du personnel scolaire des parents. |
Hertzog, J. L., Harpel, T. et Rowley, R. (2016). Is it bullying, teen dating violence, or both? Student, school staff, and parent perceptions. Children [...]
[Lire plus ]
|
Is Teachers’ Well‑Being Associated with Students’ School Experience? A Meta‑analysis of Cross‑Sectional Evidence/Le bien-être des enseignants est-il associé à l’expérience scolaire des élèves ? Une méta-analyse de données transversales |
Maricutoiu, L. P., Pap, Z., Stefancu, E., Mladenovici, V., Valache, D. G., Popescu, B. D., Illie, M. & Virga, D. (2023). Is Teachers’ Well‑Being [...]
[Lire plus ]
|
L'influence du climat d'attachement et d'engagement sur la victimisation des élèves du primaire et du secondaire |
Poulin, R. (2016). L'influence du climat d'attachement et d'engagement sur la victimisation des élèves du primaire et du secondaire. Les Carnets de la [...]
[Lire plus ]
|
La perception de la collaboration école-famille des parents d’élèves en situation de victimisation au primaire. |
Cardin, C., Beaumont, C., Frenette, E., et Leclerc, D. (2016) La perception de la collaboration école-famille des parents d’élèves en situation de [...]
[Lire plus ]
|
La prévention de la violence en milieu scolaire au Québec: réflexions sur la recherche et le développement de pratiques efficaces |
Bowen, F. et Desbiens, N. (2004). La prévention de la violence en milieu scolaire au Québec : réflexions sur la recherche et le développement de pratiques [...]
[Lire plus ]
|
La prévention des conduites violentes en milieu scolaire : Évaluer pour développer de meilleures pratiques |
Bowen, F. et Desbiens, N. (2002). La prévention des conduites violentes en milieu scolaire. Évaluer pour développer de meilleures pratiques, Bulletin du [...]
[Lire plus ]
|
La prévention des conduites violentes en milieu scolaire. Évaluer pour développer de meilleures pratiques |
Bowen, F. et Desbiens, N. (2002). La prévention des conduites violentes en milieu scolaire. Évaluer pour développer de meilleures pratiques, Bulletin du [...]
[Lire plus ]
|
La relation de confiance maître-élève : perception d’élèves ayant des difficultés scolaires. |
Rousseau, N., Deslandes, R., et Fournier, H. (2009). La relation de confiance maître-élève : perception d’élèves ayant des difficultés scolaires. [...]
[Lire plus ]
|
La relation entre le climat scolaire, le contexte scolaire et l'adoption des différents rôles lors d’une situation de violence scolaire |
Pena Ibarra, L. P. (2015). La relation entre le climat scolaire, le contexte scolaire et l'adoption des différents rôles lors d’une situation de [...]
[Lire plus ]
|
Le bien-être des enseignants et les résultats scolaires des élèves : une analyse multiniveaux/Teacher well-Being and student achievement : A multilevel analyses |
Granziera, H., Martin, A., & Collie, R. (2023). Teacher well‑being and student achievement: A multilevel analysis. Social Psychology of Education, [...]
[Lire plus ]
|
Le combat libre : quel(s) effet(s) sur les jeunes? |
Carne, B. Masschelein, V. et Boutoille, O. (2008). Le combat libre : quel(s) effet(s) sur les jeunes? Journal international École et violence, vol. 5, [...]
[Lire plus ]
|
Le jeu de rôle à l’école maternelle: une prévention de la violence par un accompagnement aux images. |
Tisseron, S. (2008). Le jeu de rôle à l’école maternelle: une prévention de la violence par un accompagnement aux images. Rapport définitif. Paris, [...]
[Lire plus ]
|
Le programme Pratiquons Ensemble nos Compétences (PEC) (collaboration parentale) |
Royer, É., Morand, C. et Gendron, M. (2005) Le programme PEC vise le développement d'habiletés sociales chez les adolescents en misant sur la collaboration [...]
[Lire plus ]
|
Le recours au retrait de la classe pour gérer les comportements difficiles au secondaire : qu’en pensent les élèves concernés? |
Bernier, V., Gaudreau, N. et Massé, L. (2022). Le recours au retrait de la classe pour gérer les comportements difficiles au secondaire : qu’en pensent [...]
[Lire plus ]
|
Le soutien à l’autodétermination : un appui à la participation des élèves présentant des difficultés comportementales dans l’établissement de leur plan d’intervention |
Gaudreau, N., Bernier, V., Massé, L., Bégin, J.-Y., Nadeau, M.-F. et Verret, C. (2022). Le soutien à l’autodétermination : un appui à la participation [...]
[Lire plus ]
|
Le vécu émotionnel des enseignants confrontés à des perturbations scolaires. |
Martin, F., Morcillo, A., et Blin, J. (2004). Le vécu émotionnel des enseignants confrontés à des perturbations scolaires. Revue des sciences de l’éducation, [...]
[Lire plus ]
|
Learning to live together: a challenge for schools located in contexts of social vulnerability |
Grau, R., & Garcia-Raga, L. (2017). Learning to live together: a challenge for schools located in contexts of social vulnerability. Journal of Peace Education, [...]
[Lire plus ]
|
Les causes et la prévention de la violence en milieu scolaire haïtien: ce qu'en pensent les directions d'écoles |
Bouchamma, Y., Moisset, J. J. et Daniel, I. (2004). Les causes et la prévention de la violence en milieu scolaire haitien : ce qu'en pensent les directions [...]
[Lire plus ]
|
Les effets d'un programme adapté de médiation par les pairs auprès d'élèves en trouble de comportement |
Beaumont, C. (2003). Les effets d'un programme adapté de médiation par les pairs auprès d'élèves en trouble de comportement. Thèse. Faculté d'éducation, [...]
[Lire plus ]
|
Les effets d'une approche pédagogique préconisant la psychopédagogie du bienêtre sur la réussite éducative d'élèves du primaire |
Goyette, N., Martineau, S., Gagnon, B., & Bazinet, J. (2020). Les effets d'une approche pédagogique préconisant la psychopédagogie du bienêtre sur la réussite [...]
[Lire plus ]
|
Les élèves en difficulté de comportement à l'école primaire. Comprendre, prévenir, intervenir. |
Conseil supérieur de l'éducation (2001). Les élèves en difficulté de comportement à l'école primaire. Comprendre, prévenir, intervenir. Avis du conseil [...]
[Lire plus ]
|
Les mauvais traitements du personnel scolaire envers les élèves: distinctions selon le sexe et l'ordre d'enseignement |
Beaumont, C., Frenette, E. et Leclerc, D. (2016). Les mauvais traitements du personnel scolaire envers les élèves: distinctions selon le sexe et l'ordre [...]
[Lire plus ]
|
Les relations entre milieu social, climat scolaire et réussite scolaire en Israël. |
Berkowitz, R., Glickman, H., Benbenishty, R., Ben-Artzi, E., Raz, T., Lipshtadt, N. et Astor, R. A. (2015). Les relations entre milieu social, climat scolaire [...]
[Lire plus ]
|
Les retombées de la première année d'implantation des classes « Kangourou » au Québec. |
Couture, C. et Lapalme, M. (2007). Les retombées de la première année d’implantation des classes « Kangourou » au Québec. Nouveaux cahiers de la [...]
[Lire plus ]
|
Les services scolaires et sociaux offerts aux élèves du primaire présentant des troubles de comportement. |
Déry, M., Lapalme, M. et Yergeau, É. (2005). Les services scolaires et sociaux offerts aux élèves du primaire présentant des troubles du comportement, [...]
[Lire plus ]
|
Lien entre l’acceptation sociale à l’école, l'adaptation psychosociale et la cyber-agression chez les adolescents/Relationship between school integration, psychosocial adjustment and cyber-aggression among adolescents |
León Moreno, C., Musitu Ochoa, G., Cañas Pardo, E., Estévez Lopez, E., & Callejas Jerónimo, J. E. (2021). Relationship between school integration, psychosocial [...]
[Lire plus ]
|
L’apprentissage socioémotionnel à l’école primaire : compétences attendues des enseignants et formation initiale |
Beaumont, C. et Garcia, N. (2020). L’apprentissage socioémotionnel à l’école primaire : compétences attendues des enseignants et formation [...]
[Lire plus ]
|
Mesures d’ouverture et de soutien envers les jeunes trans et les jeunes non binaires |
Table National de lutte contre l'homophobie et la transphobie des réseaux de l'éducation (2018). Mesures d’ouverture et de soutien envers les jeunes [...]
[Lire plus ]
|
Minors and problematic Internet use: Evidence for better prevention |
Rial, A., Golpe, S., Isorna, M., Braña, T., & Gómez, P. (2018). Minors and problematic Internet use: Evidence for better prevention. Computers in Human [...]
[Lire plus ]
|
Missing Structure: A critical Content Analysis of the Olweus Bullying Prevention Program | Temko, E. (2019). Missing Structure: A Critical Content Analysis of the Olweus Bullying Prevention Program. Children & Society, 33(1), 1–12. https://doi-org.acces.bibl.ulaval.ca/10.1111/chso.12280
|
Moving ahead: Five essential elements for working effectively with girls. | Matthews, B., et Hubbard, D.J. (2008). Moving ahead: Five essential elements for working effectively with girls. Journal of Criminal Justice, 36(6), 494-502. |
Not Just Pushing and Shoving : School Bullying Among African American Adolescents./ Pas seulement des bousculades: l'intimidation à l'école chez les adolescents Afro-américains. |
Fitzpatrick, K., Dulin, A., & Piko, B. (2007).Not Just Pushing and Shoving: School Bullying Among African American Adolescents. Journal of School Health, [...]
[Lire plus ]
|
PASSAJ : Programme de prévention et de promotion traitant de la violence dans les relations amoureuses et du harcèlement sexuel auprès des jeunes de 16-17 ans, (2e édition). |
Lavoie, F., Pacaud, M.-C., Roy, M., et Lebossé, C. (2007).PASSAJ : Programme de prévention et de promotion traitant de la violence dans les relations amoureuses [...]
[Lire plus ]
|
Peer Network Dynamics and the Amplification of Antisocial to Violent Behavior Among Young Adolescents in Public Middle Schools |
Kornienko, O., Dishion, T. J., & Ha, T. (2018). Peer Network Dynamics and the Amplification of Antisocial to Violent Behavior Among Young Adolescents in [...]
[Lire plus ]
|
Peer Victimization Among Schoolchildren: Correlations, Causes, Consequences, and Considerations in Assessment and Intervention. | Card, N.A., and Hodges, E.V.E. (2008). School Psychology Quaterly, 23(4), 451-461. |
Peer Victimization Children with Learning Disabilities. |
Baumeister, A.L., Storch, E.A. and Geffken, G.R. (2008). Peer Victimization Children with Learning Disabilities. Child and Adolescent Social Work Journal, [...]
[Lire plus ]
|
Physical and nonphysical bullying victimization of academically oriented students : The role of gender and school type. / Victimisation physique et non-physique des élèves orientés vers les études : le rôle du genre et du type d’école. |
Lehman, B. (2015). Physical and nonphysical bullying victimization of academically oriented students : The role of gender and school type. American Journal [...]
[Lire plus ]
|
Pour une approche contextuelle de la violence. Le rôle du climat de l’école. | Carra, C. (2009). Pour une approche contextuelle de la violence. Le rôle du climat de l’école. International Journal of Violence and School, 8, 2-23. |
Preliminary investigation of the relation between lunchroom peer acceptance and peer victimization / Enquête préliminaire sur la relation entre l’acceptation par les pairs à la cafétéria et victimisation par les pairs. |
Craig, J. T., Gregus,S. J., Elledge, L. C., Pastrana, F. A., and Cavell, T. A. (2016) Preliminary investigation of the relation between lunchroom peer [...]
[Lire plus ]
|
Prévenir la violence par l'apprentissage à la petite enfance. |
Tremblay, R.E., Gervais, J., et Petitclerc, A., (2008). Prévenir la violence par l'apprentissage à la petite enfance. Montréal : Centre d'excellence pour [...]
[Lire plus ]
|
Prévenir les violences à l'école: Quelle place pour les pratiques d'enseignement? |
Galand, B. (2005). Prévenir les violences à l'école, Pratiques d'enseignement et violences à l'école, Observatoire canadien pour la prévention de la violence [...]
[Lire plus ]
|
Prévention des violences en milieu scolaire : quelle formation pour les enseignants ? L'exemple de l'IUFM du Nord-Pas-de-Calais |
Esterle-Hedibel, M. (2004). Prévention des violences en milieu scolaire : quelle formation pour les enseignants? L'exemple de l'IUFM du Nord-Pas-De-Calais. [...]
[Lire plus ]
|
Programme D.I.R.E. |
Le programme DIRE (Demander de l'aide, Ignorer, Reculer, En parler) rassemble les écoles, les familles et les communautés afin d’aider les élèves [...]
[Lire plus ]
|
Promoting social and emotional well-being in schools | Barry, M. M., Clarke, A. M. & Dowling, K. (2017). Promoting social and emotional well-being in schools. Health Education, 117(5), 434-451. https://doi:10.1108/HE-11-2016-0057 |
Que faire si vous êtes victime d'un acte de nature violente ? |
Thériault, R. (2004). Que faire si vous êtes victime d'un acte de nature violente?, Nouvelles, 35 (8), Nouvelles de l'AEFBN, no. 8. Association des enseignantes [...]
[Lire plus ]
|
Quelques balises pour développer une classe à paliers adressée aux élèves présentant un trouble du comportement. | Massé, L., Lanaris, C. et Carignan, S. (2006). Quelques balises pour développer une classe à paliers adressée aux élèves présentant un trouble du comportement. |
Reducing Disruptive Behaviors in Students with Serious Emotional Disturbance |
Musser, E.H., Bray, M.A., Kehle, T.J. et Jenson, W.R. (2001). Reducing Disruptive Behaviors in Students Emotional Disturbance, School Psychology Review, [...]
[Lire plus ]
|
Reducing disruptive behaviours and improving learning climates with class-wide positive behaviour support in middle schools / Réduire les comportements dérangeants et améliorer les climats d'apprentissage en supportant les comportements positifs en classe au début du secondaire. |
Närhi, Kiiski, Peitso et Savolainen (2015). Reducing disruptive behaviours and improving learning climates with class-wide positive behaviour support in [...]
[Lire plus ]
|
Reducing Violence in Non-controlling Ways: A Change Program Based on Self Determination Theory |
Assor, A., Feinberg, O., Kanat-Maymon, Y., & Kaplan, H. (2018). Reducing Violence in Non-controlling Ways: A Change Program Based on Self Determination [...]
[Lire plus ]
|
Relating school context to measures of psychosocial factors for students in grades 6 through 9 |
Allen, J., Way, J. D., & Casillas, A. (2019). Relating school context to measures of psychosocial factors for students in grades 6 through 9. Personality [...]
[Lire plus ]
|
Relation entre le style de communication interpersonnelle de l’enseignant, la relation bienveillante, l’engagement de l’élève et le risque de décrochage scolaire chez les élèves de la troisième secondaire |
Doré-Côté, A. (2007). Relation entre le style de communication interpersonnelle de l’enseignant, la relation bienveillante, l’engagement de [...]
[Lire plus ]
|
Relations amoureuses des jeunes | Prévention de la violence dans les relations amoureuses des jeunes. Outiller et soutenir les intervenants |
Rethinking effective bully and violence prevention efforts : Promoting healthy school cimates, positive youth development, and preventing bully-victim-bystander behavior. |
Cohen, J., Espelage, D. L., Twemlow, S. W., Berkowitz, M. W. et Comer J. P. (2015). Rethinking effective bully and violence prevention efforts : Promoting [...]
[Lire plus ]
|
Rethinking school-based bullying prevention through the lens of social and emotional learning: A bioecological perspective |
Divecha, D., & Brackett, M. (2019). Rethinking school-based bullying prevention through the lens of social and emotional learning: A bioecological perspective. [...]
[Lire plus ]
|
Revues systématiques dans le champ criminologique et le groupe crime et justice de la collaboration Campbell |
BLAYA, C. FARRINGTON, C., PETROSINO, A. et WEISBURD, D. (2006). Revues systématiques dans le champ criminologique et le groupe crime et justice de la collaboration [...]
[Lire plus ]
|
School climate: a Review of the construct, measurement, and impact on student outcomes / Le climat scolaire: une analyse du concept, de la mesure et de l’influence sur la réussite des élèves |
Wang, M.-T., & Degol, J. L. (2016). School climate: a Review of the construct, measurement, and impact on student outcomes. Educational Psychology Review, [...]
[Lire plus ]
|
School Culture and Innovation: Does the Post-Pandemic World COVID19 Invite to Transition or to Rupture?/Culture et innovation à l'école : Le monde post-pandémique COVID19 invite-t-il à la transition ou à la rupture ? |
Vieira, M. & Barbosa S. (2020). School Culture and Innovation: Does the Post-Pandemic World COVID19 Invite to Transition or to Rupture? European Journal [...]
[Lire plus ]
|
School Matter: The Positive Relationship Between New-York City High School’s Student Academic Progress and School Climate |
Davis, J. R., & Warner, N. (2018). Schools Matter: The Positive Relationship Between New York City High Schools’ Student Academic Progress and School [...]
[Lire plus ]
|
School Order, Justice, and Education: Climate, Discipline Practices, and Dropping Out / Ordre scolaire, justice et education: Climat, pratiques disciplinaires et décrochage scolaire. |
Peguero, A. A., Bracy, N. L. (2014) School Order, Justice, and Education: Climate, Discipline Practices, and Dropping Out. Journal of Research on Adolescence, [...]
[Lire plus ]
|
School Safety Strategies and Their Effects on the Occurrence of School-Based Violence in U.S. High Schools: An Exploratory Study |
Cuellar, M. J. (2018). School safety strategies and their effects on the occurrence of school-based violence in US high schools: an exploratory study. [...]
[Lire plus ]
|
School-based intervention for adolescents exposed to violence. |
Wong, M., Rosemond, M.E., Bredley, D.S., Langley, A.K., Sheryl, H.K., and Nadeem, E. (2007). School-based intervention for adolescents exposed to violence. [...]
[Lire plus ]
|
School-based interventions for aggressive behavior : Update of a meta-analysis /Interventions en milieu scolaire pour les comportements agressifs : mise à jour d’une méta-analyse. |
Wilson, S. J. et Lipsey, M. W. (2007). School-based interventions for aggressive behavior : Update of a meta-analysis. American Journal of Preventive Medecine, [...]
[Lire plus ]
|
School-wide practices associated with school climate in elementary, middle, and high schools/ Pratiques s’adressant à l’ensemble de l’école associées au climat des écoles élémentaires et secondaires |
Bear, G. G., Yang, C., Mantz, L. S., & Harris, A. B. (2017). School-wide practices associated with school climate in elementary, middle, and high schools. [...]
[Lire plus ]
|
Schoolwide and Classroom Discipline. | Cotton, K. (1990). Schoolwide and classroom discipline, School Improvement Research Series. Northwest Regional Educational Laboratory (USA). |
Sexting among adolescents: A nuanced and gendered online challenge for young people | Burén, J. & Lunde, C. (2018). Sexting among adolescents: A nuanced and gendered online challenge for young people. Computers in Human Behavior, 85, 210–217. https://doi-org.acces.bibl.ulaval.ca/10.1016/j.chb.2018.02.003 |
Should I report? The role of general and sexual orientation-specific bullying policies and teacher behavior on adolescents’ reporting of victimization experiences |
Berger, C., Poteat, V. P., & Dantas, J. (2019). Should I report? The role of general and sexual orientation-specific bullying policies and teacher behavior [...]
[Lire plus ]
|
Social skills training for teaching replacement behaviors: Remediating acquisition deficits in at-risk students. |
Gresham, F.M., Van, M.B. and Cook, C.R. (2006). Social skills training for teaching replacement behaviors: Remediating acquisition deficits in at-risk [...]
[Lire plus ]
|
Sport et effets éducatifs à l'école : de la violence à l'agressivité motrice |
Dugas, É. (2008). Sport et effets éducatifs à l'école : de la violence à l'agressivité motrice. Journal international École et violence, vol. 5, www.ijvs.org, [...]
[Lire plus ]
|
Student Threat Assessment | Dewey G.C. (2003).Student Threat Assessment, Virginia Youth Violence Project, Curry School of Education, University of Virginia. |
Students’ Well-Being and Academic Achievement: A Meta-Analysis Study | Kaya, M., & Erdem, C. (2021). Students’ Well-Being and Academic Achievement: A Meta-Analysis Study. Child Indicators Research, 14, 1743-1767. https://doi.org/10.1007/s12187-021-09821-4 |
Teacher and Staff Wellbeing: Understanding the Experiences of School Staff/Le bien-être des enseignants et du personnel : comprendre les experiences du personnel scolaire |
McCallum, F. (2021). Teacher and Staff Wellbeing: Understanding the Experiences of School Staff, dans M. L. Kern et M. L. Wehmeyer (dir.), The Palgrave [...]
[Lire plus ]
|
Teacher Victimization in Authoritative School Environments |
Kapa, R. R., Luke, J., Moulthrop, D., & Gimbert, B. (2018). Teacher victimization in authoritative school environments. Journal of school health, 88(4), [...]
[Lire plus ]
|
Teachers' reactions toward misbehavior in the classroom / Réaction des enseignants face aux comportements difficiles en classe | Çoban, A. (2015). Teachers' reactions toward misbehavior in the classroom. Education and Science, 40(180), 89-102.
|
Teaching Emotion Regulation in Schools: Translating Research Into Practice With the RULER Approach to Social and Emotional Learning /Enseigner l’autorégulation émotionnelle dans les écoles : de la recherche à la pratique selon la méthode RULER pour l'apprentissage social et émotionnel |
Hoffmann, J., Brackett, M. A., Bailey, C., Wilner, C. (2020). Teaching Emotion Regulation in Schools: Translating Research Into Practice With the RULER [...]
[Lire plus ]
|
Teenage Dating Violence: Perceptions of Need, Priority, and Prevention Responsibility among Schools in Predominantly Mexican Heritage Communities |
Williams, L. R., & Rueda, H. A. (2018) Teenage Dating Violence: Perceptions of Need, Priority, and Prevention Responsibility among Schools in Predominantly [...]
[Lire plus ]
|
The benefits of being defended: Perceived bystander participant roles and victims’ emotional and psychosocial adjustment |
Ma, T.-L. & Chen, W.-T. (2019). The benefits of being defended: Perceived bystander participant roles and victims’ emotional and psychosocial adjustment. [...]
[Lire plus ]
|
The impact of a peer counselling scheme to address bullying in an all-girl London secondary school: A short-term longitudinal study. |
Houlston, C. et Smith, P.K. (2009). The impact of a peer counselling scheme to address bullying in an all-girl London secondary school: A short-term longitudinal [...]
[Lire plus ]
|
The Impact of Random Metal Detector Searches on Contraband Possession and Feelings of Safety at School |
Bhatt, R., & Davis, T. (2018). The Impact of Random Metal Detector Searches on Contraband Possession and Feelings of Safety at School. Educational Policy, 32(4), [...]
[Lire plus ]
|
The impact of the positive action program on substance use, aggression, and psychological functioning: Is school climate a mechanism of change? |
Stalker, K. C., Wu, Q., Evans, C. B., & Smokowski, P. R. (2018). The impact of the positive action program on substance use, aggression, and psychological [...]
[Lire plus ]
|
The longitudinal development of students' well-being in adolescence: The role of perceived teacher autonomy support/Le développement longitudinal du bien-être des élèves à l'adolescence : le rôle du soutien à l’autonomie par les enseignants tel que perçu par les élèves |
Kleinkorres, R., Stang-Rabrig, J., & McElvany, N. (2023). The longitudinal development of students' well-being in adolescence: The role of perceived teacher [...]
[Lire plus ]
|
The racial school climate gap: Within-school disparities in students’ experiences of safety, support, and connectedness / L’écart entre la perception du climat scolaire selon les origines ethniques : la disparité de la perception de sécurité, de soutien et de liens sociaux à l’intérieur d’une école. |
Voight, A., Hanson, T., O’Malley, M. et Adekanye, L. (2015). The racial school climate gap: Within-school disparities in students’ experiences [...]
[Lire plus ]
|
The relation between parents’ involvement in children’s schooling and children’s adjustment: A meta-analysis |
Barger, M. M., Kim, E. M., Kuncel, N. R., & Pomerantz, E. M. (2019). The relation between parents’ involvement in children’s schooling and [...]
[Lire plus ]
|
The relationship between bullying victimization and school avoidance : An examination of direct associations, protective influences, and aggravating factors |
Hutzell, K. & Payne, A. (2018) The Relationship Between Bullying Victimization and School Avoidance: An Examination of Direct Associations, Protective [...]
[Lire plus ]
|
The Role of School Psychologists in the Assessment, Prevention, and Intervention of Cyberbullying. | Diamanduros, T. Downs, E. and Jenkins, S.J. (2008). Psychology in the Schools, 45(8), 693-704. |
The stability of elementary school contexts from kindergarten to third grade / La stabilité du contexte scolaire de la maternelle à la troisième année. |
Lowenstein, A.M., Wolf, S., Gershoff, E. T., Sexton, H. R., Raver, C. C. et Aber, J. L. (2015). The stability of elementary school contexts from kindergarten [...]
[Lire plus ]
|
Toward an Understanding of the Characteristics of Secondary School Cyberhate Perpetrators |
Blaya, C., & Audrin, C. (2019). Toward an Understanding of the Characteristics of Secondary School Cyberhate Perpetrators. Frontiers in Education, 46(4), [...]
[Lire plus ]
|
Trousse d’évaluation de l’intimidation, du harcèlement et des relations entre enfants du même âge en milieu scolaire. |
Association canadienne de santé publique (2004). Trousse d’évaluation de l’intimidation, du harcèlement et des relations entre enfants du même [...]
[Lire plus ]
|
Une action concertée en milieu scolaire pour réduire les conduites agressives des adolescents |
Beaumont, C. et Beaulac, S. (2006).Une action concertée en milieu scolaire pour réduire les conduites agressives des adolescents : le programme Pacifiquement [...]
[Lire plus ]
|
valuation des stratégies visant à promouvoir l’efficacité, et la collaboration des équipes multidisciplinaires dans le domaine de la santé mentale à l’école/ Evaluating Strategies to Promote Effective, Multidisciplinary Team Collaboration in School Mental Health |
Bohnenkampa, J. H., Patela, C., Connorsa, E., Orensteina, S., Ereshefskya, S., Levera, N., & Hoovera, S. (2023). Evaluating Strategies to Promote Effective, [...]
[Lire plus ]
|
Vers un partenariat pour la création de milieux scolaires favorisant, durablement et de façon efficiente, la socialisation et le bien-être psychologique des élèves et du personnel |
Bowen et al. (2022). Vers un partenariat pour la création de milieux scolaires favorisant, durablement et de façon efficiente, la socialisation et le bien-être [...]
[Lire plus ]
|
Violence à l’école : Les élèves acteurs du changement | Blaya, C. (2016). Violence à l’école : Les élèves acteurs du changement. Revue Projet, 3(352), 34-39. |
Violence in schools : Prevalence, Prediction and Prevention. | Eisenbraum, K.D. (2007). Aggression and Violent Behavior, 12, 459-469. |
Violences sexuelles en milieu universitaire au Québec: Rapport de recherche de l’enquête ESSIMU |
Bergeron, M., Hébert, M., Ricci, S., Goyer, M.-F., Duhamel, N., Kurtzman, L., Auclair, I., & al. (2016). Violences sexuelles en milieu universitaire au [...]
[Lire plus ]
|
Votre vie branchée: guide des ados sur la vie en ligne |
Le guide Votre vie branchée est conçu pour aider les étudiantes et les étudiants qui viennent de commencer l’école secondaire à équilibrer les exigences [...]
[Lire plus ]
|
Warning Signs of Problems in Schools: Ecological Perspectives and Effective Practices for Combating School Aggression and Violence. |
Osher, D., VanAcker, R., Morrison, G. M., Gable, R., Dwyer, K., and Quinn, M., (2004). Warning Signs of Problems in Schools: Ecological Perspectives and [...]
[Lire plus ]
|
What About Me? The Importance of Teacher Social and Emotional Learning and Well-Being in the Classroom/Et moi dans tout ça ? l’importance de l’apprentissage social et émotionnel et du bien-être des enseignants dans la salle de classe |
Lee, E., Lacey, H. M., Valkenburg, S. V., McGinnis, E., Huber, B., Benner, G. J. & Strycker, L. A. (2023). What About Me? The Importance of Teacher Social [...]
[Lire plus ]
|
What do kids think about sexting? | Gewirtz-Meydan, A., Mitchell, K. J., & Rothman, E. F. (2018). What do kids think about sexting?. Computers in Human Behavior, 86, 256-265. |
What makes Social-Emotional Learning So Important? | Darling-Hammond, L. (2019). What Makes Social-Emotional Learning So Important? Education Digest, 84(6), 4–10. Retrieved from https://acces.bibl.ulaval.ca/login?url=https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eue&AN=133861568&lang=fr&site=ehost-live |
What makes teachers enthusiastic: The interplay of positive affect, self-efficacy and job satisfaction/Qu’est-ce qui rend les enseignants passionnés : l’interaction entre l’affect positif, l’auto-efficacité et la satisfaction au travail |
Burić, I. & Moè, A. (2020) What makes teachers enthusiastic: The interplay of positive affect, self-efficacy and job satisfaction. Teaching and Teacher [...]
[Lire plus ]
|
Written Discipline Policies Used by Administrators. |
Fenning. P., Golomb, S., Gordon, V., Kelly, M., Scheinfield, R., Morello, T., Kosinski, A. and Banull, C. (2008). Written Discipline Policies Used by Administrators. [...]
[Lire plus ]
|
Zero Tolerance Zero Evidence: An Analysis of School Disciplinary Practice |
Russell S. J. (2000). Zero Tolerance Zero Evidence: An Analysis of School Disciplinary Practice, Policy Research Report #SRS2, Indiana Education Policy [...]
[Lire plus ]
|
Zero Tolerance Zero Evidence: An Analysis of School Disciplinary Practice. |
Russell S. J. (2000). Zero Tolerance Zero Evidence: An Analysis of School Disciplinary Practice, Policy Research Report #SRS2, Indiana Education Policy [...]
[Lire plus ]
|
«The tip of the iceberg»: Multiple thresholds in schools’ detecting and reporting of child abuse and neglect |
De Haan, I., Joy, E., Beddoe, L., & Iam, S. (2019). «The tip of the iceberg»: Multiple thresholds in schools’ detecting and reporting of child abuse [...]
[Lire plus ]
|